Close

aprīlis 9, 2015

Kā izmantot Google sniegtās komunikāciju iespējas pilnvērtīgi un efektīvi

logo_420_color_2x

Ar šo rakstu es iesāku jau sen briedušu ideju par rakstu sēriju, kurā padalīšos ar pieredzi un zināšanām, kurās dalos arī ar klientiem konsultāciju laikā. Kaut kā jau ir jālabo tas mīts par to, ka digitālās aģentūras tikai raksta tvītus un taisa facebook konkursus. ;)

Pirmais raksts ir par Google – kā jau nosaukums saka priekšā. It kā visiem ir zināms, ka Google ir tieši tas rīks, kurš vēsturiski ir bijis visnopietnākais spēlētājs digitālajā vidē, ja runājam par klientu nogādāšanu pie pārdevēja. Mazajā baltajā lodziņā var ierakstīt teju jebko un jau dažas sekundes vēlāk to “jebko” var apskatīt fotogrāfijās, noskaidrot tā cenu, iepazīties ar citu pircēju atsauksmēm un galu galā, arī uzreiz nopirkt (vai arī uzzināt, kur tikt pie kārotās preces/pakalpojuma).

Realitātē tas ir stipri citādāk. Visbiežāk, pirmo reizi runājot ar jauniem klientiem, pirmie saņemtie jautājumi ir par Facebook, Twitter un draugiem.lv. Dažkārt, protams, īslaicīga Facebook reklāmas kampaņa ir tieši tas, kas vajadzīgs, bet biežāk tomēr sarunas notiek par ilgtermiņa komunikāciju, kas nozīmē, ka ir jāieliek stingri pamati. Viens no šiem pamatiem ir attiecību sakārtošana ar Google piedāvātajiem servisiem. Kad cilvēks vēlas nopirkt ledusskapi vai atrast tuvāko kafejnīcu, viņš nemeklē Facebook lapu vai twitterkontu, viņš uzreiz izmanto Google. Tāpēc arī vajadzētu parūpēties, lai, pirms mēs sākam sevi pārdot cilvēkiem, kas vēl nezin, kas ir mūsu produkts, mēs pie sevis atvestu visus tos, kuri mūs jau meklē un ir gatavi iemainīt savu naudu pret preci/pakalpojumu jau šobrīd.

Kā izskatīties labi Google servisos?

Mājaslapa

Dažus gadus atpakaļ sākās nešpetna sērga – daži sociālo tīklu eksperti stingri sāka pastāvēt uz to, ka mājaslapa vairs nav vajadzīga, ka pietiek ar Facebook lapu un Twitter profilu. Būtu ļoti jauki, ja tā patiešām būtu. Tiesa, šai pieejai ir vairāki momentāli uzskaitāmi mīnusi:

  • Sociālie tīkli netiek indeksēti vai tiek indeksēti nepilnīgi. Process, kura laikā jebkas tiek padarīts par atrodamu, tiek saukts par indeksēšanu indeksāciju. Google meklētājs darbojas uz principa, ka Google savos serveros glabā informāciju par citās lapās atrodamo saturu. Lielākā daļa mājaslapu tiek būvētas tā, lai Google būtu maksimāli viegli uzzināt par visu tajās atrodamo saturu – respektīvi, lai Google varētu uz lapu nogādāt maksimāli daudz lietotāju, kuri meklē tieši tajā atrodamo saturu. Sociālie tīkli pēc šāda principa nedarbojas (it īpaši, kad kļūst lieli) – starp kompānijām valda konkurence par lietotāju datiem un sniegto informāciju, tāpēc tā tiek sargāta [arī] no Google. Gan Facebook, gan Twitter, gan arī draugiem.lv ir tieši konkurenti reklāmas jomā – tie visi savā starpā sacenšas par reklāmdevēju līdzekļiem cenšoties piedāvāt arvien efektīvākus un precīzākus reklāmas rīkus. Un precīzus (efektīvus) reklāmas rīkus vislabāk var piedāvāt tieši tas, kuram ir vairāk un unikālāki dati par lietotājiem (un dažādām mērķauditorijām).
  • Sociālie tīkli var mainīties, pazust vai kļūt nelietderīgi jebkurā brīdī. Profils sociālajā tīklā, atšķirībā no mājaslapas, nepieder uzņēmumam. Protams, pilnībā uzņēmuma ziņā ir publicētās informācijas saturs un kaut kādā mērā arī profila noformējums, bet visi zīmoli, kas komunicē, piemēram, Facebook, spēlē pēc sociālā tīkla noteikumiem. Nav iespējams, piemēram, mainīt Facebook lapas izkārtojumu – lai kā arī kādam to gribētos. Laba skola izmaiņu ziņā visiem ir bijusi arī Facebook EdgeRank algoritma padarīšana – zīmoli, kas bija ieguldījuši lapu sekotāju savākšanā, lai pēc tam ar tiem komunicētu par brīvu, šobrīd maksā par to, lai sasniegtu (nogādātu savas ziņas) pat tikai savu lapu teorētiskajiem sekotājiem. Protams, ir arī sociālie tīkli un platformas, kuri vairs neeksistē vai arī ir zaudējuši savu pozīciju – arī šajos sociālajos tīklos investējušie uzņēmumi ir palikuši pie, kā latvieši mēdz teikt, sasistas siles.
  • Ne visi cilvēki lieto visus sociālos tīklus. Izvēloties izveidot profilus vienā vai vairākos sociālajos tīklos un neveidojot mājaslapu, uzņēmums, protams, ir ērts un sasniedzams konkrētā sociālā tīkla lietotājiem. Te arī rodas problēma, kad sieviete no Liepājas, kura ikdienā izmanto tikai draugiem.lv, mēģina noskaidrot ko vairāk par konkrētu uzņēmumu, kurš ir pārstāvēts tikai, piemēram, Facebook – viņa apjūk, jo ir nokļuvusi sev nepazīstamā vidē, kuras noformējumu ir izvēlējušies Facebook dizaineri. Protams, Facebook lapu ir iespējams aizpildīt tā, lai visu nepieciešamo informāciju tur būtu iespējams atrast, bet tas reti būs iespējams ergonomiskāk kā pašu iekārtotā mājaslapā.

Ceru, ka ar šiem dažiem argumentiem man ir izdevies pārliecināt, ka mājaslapai Google rezultātos ir jāparādās. Tā vienmēr būs kā komunikācijas mugurkauls, kas vienmēr būs 100% uzņēmuma kontrolē un rīcībā. Jebkurš internetā pieejamais resurss ilgtermiņā, kurā tiek publicēts saturs un korekti ievēroti Google noteikumi (Google soda ar izņemšanu no rezultātiem vai vietas pasliktināšanu, ja tiek veiktas ļaunprātīgas darbības) Google acīs palielina savu vērtību un iekaro savu vietu meklēšanas rezultātos. Tāpēc pirmais, kur būtu jāiegulda laiks un līdzekļi, ir resurss, kurš ir pilnā uzņēmuma rīcībā (un kurš nevar pēkšņi no uzņēmuma neatkarīgu apstākļu dēļ zaudēt savu vērtību) – visbiežāk tā būs mājaslapa.

Google+ & Google maps

Var daudz smīkņāt par to, cik neizdevies ir sociālais tīkls Google+. Es kaut kādā ziņā tiešām piekrītu – tas nav kļuvis par Facebook vai Twitter aizstājēju. Tiesa, to ikdienā vēl joprojām lieto miljoniem cilvēku pasaulē. Šoreiz gan stāsts būs vairāk par to, kā, izmantojot šo rīku, var labāk izskatīties meklēšanas rezultātos.

Saka, ka fotogrāfija pasakot vairāk nekā tūkstotis vārdu. Tad te nu ir trīs skrīnšoti.

*Izvēlējos vietas, kas ir pa ceļam no darba uz mājām un otrādi – ja Jūs strādājat kādā no šīm iestādēm vai esat jebkā ar tām saistīti, neņemiet ļaunā. Man bija jāizvēlās kādas iestādes piemēriem.

Pirmais skrīnšots ir no rezultātiem, kur veikalam nav ne mājaslapas, ne arī Google+ vai Google maps klātbūtnes:

Screen Shot 2015-04-08 at 23.30.21

Nākošais rezultāts ir iestādei, kura ir pievienota Google maps, bet nav pievienota Google+ (vai arī Google maps nav savienots ar Google+):

Screen Shot 2015-04-08 at 23.28.26

Trešais un pēdējais piemērs ir uzņēmums, kuram ir izveidota Google+ lapa un tā ir savienota ar Google Maps:

Screen Shot 2015-04-08 at 23.25.50

Atšķirība ir jūtama, vai ne? Pirmajā gadījumā ir tikai meklēšanas rezultāti, otrajā gadījumā ir arī atrašanās vieta un pamatinformācija, bet trešajā gadījumā ir arī logo, pilnīga informācija ar darba laiku un pat pēdējie publicētie ieraksti Google+ platformā. Šie rezultāti parādās tad, ja meklē pēc precīza uzņēmuma nosaukuma. Tie nerādīsies, ja meklēs preces nosaukumu, piemēram, ledusskapi, bet tik un tā ir vērts pacensties un vienu reizi šim procesam iziet cauri, jo, kad vienreiz tas ir izdarīts, tas paliek un saglabājas. Turklāt, ja pats uzņēmums izveido šo profilu, tad tam vienmēr ir pieeja un aktuālo informāciju (darba laiks, kontakti, adrese, logo) var mainīt jebkurā brīdī.

Izveidot Google maps vietu, kas ir saistīta ar Google+ lapu, var izmantojot Google speciāli šim nolūkam izveidoto vietni: https://www.google.com/business/. Tikai jāspiež uz zilās pogas “Get on Google” un jāseko norādījumiem. 

Uzņēmumiem ar vienu atrašanās vietu šis process ir jāizpilda vienu reizi, uzņēmumiem ar vairākām atrašanās vietām (filiāles, kafejnīcu ķēdes) šis process būs jāizpilda katrai atrašanās vietai atsevišķi.

Sociālo tīklu profili

Dažas rindkopas atpakaļ es runāju par to, ka mājaslapa ir svarīga. Arī sociālie tīkli ir ļoti svarīgi. Šoreiz ne tieši par ikdienas komunikācijas saturu, bet par to, ka sociālo tīklu profili Google rezultātos parādās pietiekoši augstu (parasti pirmajā lapā), lai padomātu par to ieviešanu.

Pirmkārt, vienmēr der piereģistrēt uzņēmuma profilus sociālajos tīklos pat pirms tajos uzsāk komunikāciju, lai aizņemtu savu nosaukumu un to nevarētu paņemt kāds cits. Otrkārt, pat ja komunikāciju konkrētā sociālajā tīklā neveic, to var norādīt profilā, lai to atradējiem to darītu zināmu un lietotāji nerakstītu uz fb lapu, kuru neviens nemonitorē.

Piemērs ar manu vārdu un uzvārdu:Screen Shot 2015-04-09 at 00.51.40

Redzams, ka pirmais rezultāts ir šis blogs, bet nākamie ir (secībā): Twitter, Facebook, LinkedIn, mans vecais blogs angļu valodā, draugiem.lv un Slideshare. Tas ir veids, kā parūpēties, lai vismaz kaut kādā mērā kontrolētu, kas ir pirmie rezultāti uz uzņēma/zīmola nosaukumu Google meklētājā.

Vienā teikumā par to, kāpēc ar Google jādraudzējas

Pirms mājai liek logus, ir jāieliek sijas. Patīk mums tas vai nepatīk, bet Google ir nopietns spēlētājs, kurš vēl vismaz kādu laiku būs jāņem vērā. Un pirms ķeramies pie sevis reklamēšanas, ir jāparūpējas par to, lai mēs vispār būtu atrodami un potenciālie un esošie klienti spētu noskaidrot, kā nogādāt savu sūri grūti nopelnītos līdzekļus pie mums.

Ja likās interesanti un/vai noderīgi, pasaki paldies padaloties ar šo ierakstu tālāk. Paldies!
Jautājumus un dusmas droši var atstāt komentāros. ;)

Lai veicas!

The following two tabs change content below.

Māris Antons

Digitālā mārketinga menedžments at ground floor digital
Digitālās komunikācijas speciālists, ikdienā konsultē uzņēmumus. Pārzina mājaslapu, aplikāciju un programmatūras izstrādi, digitālo reklāmas kampaņu stratēģijas, veidošanu un vadību. Pateicoties plašajai pieredzei palīdz kā ārējais digitālais konsultants vispusīgā uzņēmumu digitālajā attīstībā, kas orientēta uz racionālu un efektīvu izaugsmi.